تحقیقات بازار چیست و چرا اهمیت دارد؟
داشتن یک ایده استارتاپی خوب بسیار مهم است، اما باید مطمئن شد که شانس اجرایی شدن دارد. با این حال، این کار باید در اسرع وقت انجام شود تا از اتلاف وقت در یک سرمایه گذاری ناموفق جلوگیری شود. تحقیقات بازار به کارآفرینان بالقوه اجازه میدهد تا پاسخهایی را که برای تصمیمگیری کسبوکار مبتنی بر دادهها نیاز دارند، دریافت کنند.
تحقیقات بازار چیست؟
برای شروع، لازم است توضیح دهیم که تحقیقات بازار چیست. این چیزی نیست جز یک تحلیل که باید مشاهدات روندهای اخیر بازار، پویایی بازار انتخابی و تجزیه و تحلیل گروه هدف شما را در بر گیرد. تحقیقات بازار همچنین شامل جمع آوری داده ها در مورد رقبای مستقیم و غیرمستقیم شما و پیشنهادهای آنها است.
بر اساس اطلاعات جمع آوری شده، می توانید تصمیمات تجاری هوشمندانه بگیرید. تحقیقات بازار سالها است که در تجارت مورد استفاده قرار میگیرد و روشهای تحقیق دائماً در حال بهبود هستند. انجام تحقیقات بازار به صورت کامل بهترین راه برای اعتبار بخشیدن به ایده کسب و کار شما است. اگر در ابتدا مخاطبان هدف خود را تجزیه و تحلیل نکنید، مطمئناً شرکت خود را به سمت موفقیت سوق نخواهید داد.
چرا تحقیقات بازار مهم است؟
ارزیابی عینی ایده کسب و کار برای شما دشوار است. برای شما، مفهوم در حال توسعه همیشه یک مفهوم خوب خواهد بود. چنین رویکردی بهترین دستور العمل برای وقوع یک فاجعه است. تحقیقات بازار قرار است به شما پاسخ دهد که آیا ایده شما امیدوارکننده است یا خیر؟. چرا وقت، انرژی و پول را برای ارائه محصول یا خدماتی که هیچکس به آن نیاز ندارد تلف کنیم؟
به لطف تحقیقات بازار، یاد خواهید گرفت که چگونه محصول خود را به مشتریان بفروشید، با الگوهای خرید مشتریان آشنا شوید و نقاط قوت و ضعف رقبای خود را درک کنید.
شما می توانید با فرموله کردن یک فرضیه که معمولا ابزار اصلی در تحقیق در نظر گرفته می شود، شروع کنید. پس از تعریف، می توانید برای انتخاب روش تحقیق مناسب اقدام کنید. چندین روش تحقیق در دسترس وجود دارد و روش انتخابی باید متناسب با نیازهای شرکت شما باشد. در این مرحله، باید بین تحقیقات اولیه و ثانویه تمایز قائل شد:
تحقیقات اولیه:
تحقیق اولیه فرآیندی است که خودتان انجام می دهید یا شخصی را استخدام می کنید تا آن را برای شما انجام دهد. این شامل جمع آوری داده ها به طور مستقیم از نمایندگان گروه هدف تعیین شده است. نمونههایی از تحقیقات اولیه به شرح زیر است: نظرسنجی آنلاین، مصاحبه گروهی متمرکز، مشاهدات، آزمایشها و بازدید از مکانهای رقبا.
تحقیق ثانویه:
به طور خلاصه، تحقیقات ثانویه در مورد استفاده از داده های موجود، مانند گزارش ها و آمار بازار است. معمولاً سریعتر و مقرون به صرفه تر از تحقیقات اولیه است. یک منبع عالی اطلاعات می تواند داده های اینترنت باشد.
هم تحقیقات اولیه و هم تحقیقات ثانویه می توانند کیفی یا کمی باشند.
هنگامی که تحقیقات بازار خود را کامل کردید، زمان ارزیابی نتایج آن است. اگر اولین نتایج رضایت بخش نبود، نترسید. به یاد داشته باشید که داده های بیش از حد ممکن است شما را گیج کند و به نتیجه گیری های نادرست منجر شود. همه اطلاعات را به خوبی سازماندهی کنید و آن را به طور کامل تجزیه و تحلیل کنید. برای تکمیل تلاشهای قبلی خود، خلاصهای از یافتهها را بر اساس تحقیقات خود و توضیح جامع آنها ایجاد کنید.
دیدگاهتان را بنویسید